Wat is supply chain management?

2 minuten
Jun 25, 2025 5:00:00 PM

Supply chain management (SCM) is een term die voor veel mensen in de logistiek normaal is. Maar wat houdt het precies in?

SCM wordt ook wel integraal ketenbeheer genoemd. Het is een principe waarbij door middel van het verbeteren van processen en samenwerking met andere partijen in de logistieke keten (leveranciers en afnemers) een beter functioneren van het deelnemende bedrijf in de keten ontstaat. De focus ligt op een integrale aanpak om de volledige goederenstroom, diensten en informatie van leveranciers tot aan de eindklant te beheren. Bij SCM wordt er gekeken naar het optimaliseren van elke stap in de logistieke keten.

In de praktijk betekent dit in veel bedrijven dat SCM zich bezighoudt met planning, inkoop, productie, voorraad, op- en overslag en retourlogistiek. Het draait om het voorspellen van vraag en aanbod, het selecteren van de juiste leveranciers, het efficiënt organiseren van productie en het slim regelen van opslag en transport. Ook het afhandelen van retouren en afvalstromen (of recycling) valt onder SCM.

Informatiemanagement

SCM is niet mogelijk zonder informatiemanagement. Het verzamelen, analyseren en delen van data tussen alle partijen in de logistieke keten is namelijk belangrijk voor een soepel verlopend proces. Door goede informatiestromen kunnen bedrijven sneller reageren op veranderingen en problemen voorkomen.

Waarom is supply chain management belangrijk?

  1. Betere samenwerking: SCM bevordert samenwerking en communicatie met leveranciers, klanten en overige partijen in de logistieke keten.
  2. Kostenreductie: Door processen goed op elkaar af te stemmen en verspilling tegen te gaan, kun je besparen op de operationele kosten.
  3. Meer flexibiliteit: Door de logistieke keten te managen kun je sneller reageren op veranderingen in vraag en aanbod.
  4. Meer klanttevredenheid: Snellere en betrouwbaardere leveringen leiden tot meer tevreden klanten.

De rol van digitalisering in supply chain management

Supply chain management is sterk afhankelijk van digitalisering omdat je hiermee digitaal inzicht kan krijgen in je hele toeleveringsketen. Wanneer alle informatie over de logistieke keten digitaal beschikbaar is of zelfs real-time, vergroot dit het inzicht. Deze informatie kan helpen bij het nemen van betere beslissingen en het voorspellen van mogelijke behoeften in de toekomst. Tegelijkertijd is het complex om totaal inzicht te krijgen in een logistieke keten, omdat iedere partij in de keten met eigen digitalisering werkt. Denk aan het gebruik van software zoals een ERP, WMS en TMS. Maar ook Internet of Things (IoT) en data-analyse. Daarom is het belangrijk ook de samenwerking digitaal te blijven verbeteren in een logistieke keten en data uit te wisselen.