Digitalisering is nodig om te kunnen groeien

4 minuten
Oct 9, 2023 12:42:02 PM

Digitalisering is nodig om te groeien

Logistiek Digitaal gaat in gesprek met Peter Elbers en Marijn Beijer van Rometron.

digitaliseren | rometron | groei

In gesprek met:

Peter Elbers (52) en Marijn Beijer (22) van Rometron Nederland in Steenderen.

 

Digitalisering in de praktijk

Het is misschien wel het best bewaarde geheim van de Achterhoek. In Steenderen – niet ver van het kleinste stadje van Nederland, Bronckhorst – is de wereldwijde marktleider op het gebied van spotspraying in de precisie-landbouw gevestigd. Met WEED-IT heeft Rometron een heel bijzonder product in handen. Het bedrijf bestaat 24 jaar, maar is met name de afgelopen vijf jaar enorm gegroeid. Een gloednieuwe productiehal kan elk moment in bedrijf worden genomen, wat aanpassingen nodig maakte in zowel de logistiek als de digitalisering.

Heel simpel gezegd is WEED-IT een systeem dat zeer gedoseerd en op precies de goeie plek onkruidbestrijdingsmiddelen toepast. Naast de economische besparing is dat ook heel goed voor het milieu. De besparing op bestrijdingsmiddelen kan oplopen tot wel 95 procent. Wereldwijd zijn er op die manier al miljoenen liters herbicide bespaard, overigens vooral buiten Europa.

WEED-IT wordt met name verkocht en gebruikt in Noord- en Zuid-Amerika, Australië en Zuid-Afrika, vooral vanwege de grootvolume-akkers en landbouwbedrijven daar, voor granen, mais of soja. De kracht van Rometron is dat alles in eigen huis geproduceerd wordt, maar met de groei kwam de vraag naar een betere  aanpak van de interne en externe logistiek en naar digitalisering. Logistiek Digitaal bemiddelde bij de HAN (University of Applied Sciences in Arnhem en Nijmegen) en zag kans de afstuderende Marijn Beijer aan Rometron te koppelen. Marijn maakte van Rometron zijn afstudeeropdracht.

Hoe speelt digitalisering en data delen een rol in jullie organisatie?


Productiemanager Peter Elbers: “Om te kunnen groeien moet je digitaliseren. Het ging hier allemaal met briefjes en handgeschreven bonnen, maar daar moet je op een gegeven moment gewoon vanaf. Vanwege tijd, fouten bij het invoeren van gegevens, iedereen schreef het op zijn eigen manier op.  Het doorvoeren van de processen is vervolgens minstens zo belangrijk, maar daar wisten we weinig van af. Er was wel wat software voor het magazijn, maar dat werkte op 30 procent van zijn kunnen. Daar gaan we een extra laag bovenop doen voor de logistiek, in de vorm van een WMS (Warehouse Management Systeem). Dan zie je uiteindelijk ook dat logistiek niet alleen het pakketje versturen is, maar dat de logistieke supply chain een veel groter deel is.

Er kwam ook een lay out-ontwerp uit van ons proces: hoe kunnen we met tussenvoorraden werken, hoe zetten we het structureel op? Daar heeft Marijn wel heeft veel voor uitgezocht. Vaak kwam er hier een doosje met materialen binnen, dat werd dan ergens neergezet en als je het nodig had was de vraag: waar is het gebleven? Vaak achterop een pallet achter een ándere pallet. Omdat er geen vak was voor binnenkomende goederen. Dat is er nu dus wel, zó simpel is het dan. Naast digitaliseren is de structuur ook heel belangrijk.”

“Om te kunnen groeien moet je digitaliseren. Het ging hier allemaal met briefjes en handgeschreven bonnen, maar daar moet je op een gegeven moment gewoon vanaf.”
Wat is er bij jullie in tien jaar -in positieve zin- veranderd door digitalisering?

Peter: “Tien jaar geleden hadden we al wel een ERP-systeem (Enterprise Resource Planning) en dat hebben we stapsgewijs uitgebreid. Met de komst van Marijn – hij kreeg na zijn stage meteen een jaarcontract aangeboden – groeit de kennis nu en dat moet ook wel, anders lopen we gewoon vast. Binnen de productie is het ook heel belangrijk gebleken; er zijn flowschema’s gemaakt en de materiaalrouting binnen het bedrijf is aangepast. We hebben nu een nieuw pand en het voordeel is dat we nu met nul kunnen beginnen. Marijn hebben we gevraagd om te kijken naar wat er goed gaat en wat de verbeterpunten zijn. Hij heeft bedacht dat in plaats van het systeem dat we nu hebben met genummerde schappen we nu per vak een indeling maken.”

Marijn vult aan: “In het systeem had je twintig palletplaatsen op één naam staan. Nu krijgt elke palletplaats zijn eigen naam, dat geeft veel meer overzicht. Ik heb dat allemaal geleerd op school en ik dacht dat dat in de praktijk allemaal al zou zijn geïntegreerd, maar dat is nog lang niet overal het geval. Grote bedrijven als DHL hebben dit soort systemen al jaren, maar ja, die leven ervan.”

“Ik heb dat allemaal geleerd op school en ik dacht dat dat in de praktijk al zou zijn geïntegreerd, maar dat is nog lang niet overal het geval.”
Hoe ziet de toekomst eruit voor Rometron en waar liggen nog kansen met digitalisering?

Peter: “Er zijn zeker meer kansen. We gaan in het magazijn zelf steeds meer met barcodes en labels werken, met scanapparatuur en computers op bepaalde plekken. We hebben sinds kort een camera op een heftruck geïnstalleerd om de operatie te ondersteunen, maar die camera blijkt ook barcodes te kunnen scannen. Daarmee sluiten we steeds meer fouten uit in het logistieke deel, al is er op heel veel vlakken nog verbetering mogelijk.

We willen toe naar een badge-gewijze productie, zodat we weten wélke componenten er op wélk moment in het proces worden toegevoegd. Dat betekent dat, als er een component ergens in het veld de fout ingaat, we snel kunnen achterhalen van welke leverancier dat onderdeel komt. Het is een kwestie van meer kennis vergaren over de producten die je samen met de leveranciers bouwt. Dat wordt de stap die we hierná gaan zetten, eerst willen op hoofdlijnen de logistiek aanpakken. Maar ons nieuwe softwarepakket is op die vervolgstappen al wél voorbereid.”   

Digitalisering: heb je nog een tip?

“Als je als kleine mkb’er groeiend bent, dan is Logistiek Digitaal een heel mooi startpunt om je weg te vinden in het doolhof van de logistiek. Voor lang niet iedereen is logistiek een doolhof, maar voor een kleine mkb’er kan het dat zeker zijn. Logistiek Digitaal is voor ons écht geslaagd in het vinden van een matchende kennisbron.”