Robots gaan we steeds meer zien

3 minuten
Sep 13, 2023 3:53:04 PM

Robots, digitalisering en data delen.

Logistiek Digitaal gaat in gesprek met Hugo Jongejan van Witlofkwekerij LOF B.V.

Digitalisering | Hugo Jongejan

In gesprek met:

Hugo Jongejan

Directeur bij Witlofkwekerij LOF B.V in Espel (FL).

 

In Espel, een vlekje op de kaart in de Noordoostpolder, niet ver van Emmeloord, is witlofkwekerij LOF gevestigd. Elk jaar wordt hier twee miljoen kilo witlof gekweekt en verhandeld en de twee Duitse vestigingen van de kwekerij zijn elk goed voor jaarlijks 1,3 miljoen kilo. Binnen LOF speelt digitalisering een steeds belangrijkere rol, vertelt directeur Hugo Jongejan. We gaan in gesprek met Hugo over digitalisering in het bedrijf nu, welke veranderingen een rol hebben gespeeld en hoe hij denkt dat de toekomst eruit ziet.

Welke rol speel digitalisering en data delen in jullie organisatie?

“We gebruiken en gebruikten digitale technieken sowieso al veel in de teelt. Alleen al vanwege registratie van het gewas: hoe groeit iets, wat is de inhoud van het product op het land en hoe vertaalt zich dat weer terug in de kwekerij? Data is voor ons van belang bij rooimomenten, die worden gekozen op basis van data. Natuurlijk kijk je ook wel met het blote oog hoe het gewas erbij staat, maar je neemt een monster van een wortel en daar lees je het drogestof- en stikstofgehalte in af.

Op basis daarvan neem je het besluit om te gaan rooien. Dat is dan in een ideale wereld, ik zeg er meteen bij dat dat niet altijd lukt. Maar in de kwekerij doen we dat uiteindelijk ook; daar wordt ook gemeten en op basis daarvan bijgestuurd. In de productie zijn we ook steeds meer met data bezig. Daardoor weten we precies hoeveel kilo’s we geoogst hebben, hoeveel verpakkingen we gedaan hebben per uur en daardoor kunnen we alles herleiden naar uren per ton. We hebben drie kwekerijen, dus daardoor kun je goed vergelijken; elke maandag heb ik een update van de data van elke kwekerij. Op basis daarvan kan ik zien of de week naar behoren is gegaan.”

“Elke drie weken bezoekt een teeltadviseur het betrokken perceel. Die vult data in en de klant kan dit ook zien. Kwekers gaan steeds meer met data werken.”
Wat is er bij jullie in tien jaar -in positieve zin- veranderd door digitalisering?

“In de teelt is er sowieso veel veranderd, maar ook in onze eigen registratie. We zijn van oorsprong een boerenbedrijf, dat vanuit bepaalde systemen werkt, maar langzaam digitaliseren we dat soort zaken ook. We hebben een heel basic CRM-pakket, waarbij je met een app alle data van de klanten bijhoudt. Als je dan op bezoek bent bij klanten staan alle gegevens gewoon in de app. Dat is niet alleen tijdwinst, het scheelt ook gewoon veel gevraag onderling.

Elke drie weken bezoekt een teeltadviseur het betrokken perceel en die vult data in, die de klant ook kan zien. Kwekers gaan steeds meer met data werken, die willen die gegevens ook hebben. Waar ze vroeger heel vaak hier op het land kwamen om te kijken, zie je dat tegenwoordig zelden meer. Ze kunnen het op afstand zien en uiteindelijk kopen ze gewoon een goed product. Dat ze hier nog komen kijken heeft daar verder niet zo heel veel invloed op.”

Digitalisering en de toekomst: welke kansen liggen er voor LOF?


“De eerste robots op het land rijden al, die zie je steeds meer. Die leveren al heel veel digitale gegevens, op basis waarvan je al kunt zeggen: dit hier is goede witlof en dit is onkruid. Op basis van die data kun je al onkruid bestrijden en uiteindelijk is het niet ondenkbaar dat robots de kwaliteit van de witlof gaan bepalen.

Er zal misschien nog een generatie overheen gaan voordat we die gegevens helemaal gaan vertrouwen, maar er komt een moment dat we pleksgewijs gaan spuiten. Dan bekijkt een robot waar het nodig is en waar niet. Die techniek staat nu nog in de kinderschoenen, maar ik ben ervan overtuigd dat er over tien, vijftien jaar veel meer robots zijn. Dat zijn dan machines van zes of negen meter breed met iets van achttien camera’s erop, om de vijftig  centimeter. We hebben zelf al zo’n robot voor de onkruidbestrijding. Achter elke camera zit dan een armpje, de camera maakt een foto en op basis van die foto krijgt het armpje een signaal van ‘wel of niet sproeien, elektrocuteren of eruit trekken’. Op die manier kun je je werk doen met minder mensen.”

Welke tip heb je voor andere bedrijven op het gebied van digitalisering?


“Ik zou zeggen: betrek de jongere generatie erbij. Die zijn ermee opgegroeid. Wij hebben ons CRM-systeem en daar heb ik een jonge student op gezet. Die komt meteen met allerlei oplossingen die prima werken. Daar was ik zelf misschien ooit ook wel achter gekomen, maar zo’n jongen weet meteen waar hij moet zoeken. Ik heb verder zelf altijd geleerd dat als je echt bang bent voor hacken, je ervoor moet zorgen dat je een goede adviseur of partij inhuurt. Een goede vriend van mij zegt altijd: ‘áls het een keer gebeurt, meteen mij bellen‘.”