Van der Most Transport: “AI kan voor ons het verschil maken”
Als transportmanager zocht Mark van der Most naar mogelijkheden om de planning van ritten en de tijdsloten op containerterminals te optimaliseren. Hij vermoedde dat AI hierbij kon helpen, maar waar begin je? Het innnovatieprogramma Community of Practice bood uitkomst. Samen met een student Applied Data Science and Artificial Intelligence van de Hogeschool Rotterdam werd in zes maanden een werkend AI-model ontwikkeld. “Zonder dit programma was dat nooit gelukt.”
Familiebedrijf Van der Most Transport is gespecialiseerd in Europees containervervoer van en naar de Rotterdamse haven. Eén van de dagelijkse uitdagingen is om containers precies op tijd op te halen en af te leveren en tegelijkertijd de transportcapaciteit zo efficiënt mogelijk te benutten. “Het lastige is dat steeds meer terminals, zowel in de haven als in het achterland, met tijdsloten werken die je van tevoren moet reserveren”, vertelt Mark van der Most. “Onze planners moeten niet alleen inschatten welke tijdsloten voor ons van toepassing zijn, maar vervolgens ook zorgen dat ritten zodanig worden ingedeeld dat chauffeurs hiervoor ook op tijd arriveren. Met 250 containers per dag is dat behoorlijk complex.”
Met hulp van student AI-model ontwikkelen
Een cruciale factor daarbij is de tijd die het laden en lossen bij klanten in beslag neemt. Die is onder andere afhankelijk van het type lading, de gasmetingen, de losploegen en de drukte op de weg. “We hebben daar veel historische data over, dus die tijden zouden we tot bepaalde hoogte moeten kunnen voorspellen, maar dat kan een planner onmogelijk uit z’n hoofd. Ik dacht al eerder dat AI hier een rol kon spelen, maar ik wist niet hoe je zoiets aanpakt. Via onze brancheorganisatie TLN werd ik gewezen op de Community of Practice. Binnen dat programma konden we, met hulp van een student van de Hogeschool Rotterdam, een eigen AI-toepassing ontwikkelen.”
Artikel gaat verder onder de afbeelding

Laad- en lostijden voorspellen op basis van data
In minder dan zes maanden bouwde de student een forecastmodel dat op basis van AI de laad- en lostijden voorspelt. Als dit model straks volledig is geïntegreerd in het planningsproces, kan dat veel kostbare wachttijd van chauffeurs en vrachtwagens besparen. “We hebben 125 eigen vrachtwagens en werken – in tegenstelling tot veel concullega’s - vrijwel uitsluitend met Nederlandse chauffeurs. Om concurrerend te blijven is het voor ons extra belangrijk om hun tijd optimaal te benutten en alle transportstromen strak op elkaar af te stemmen. AI kan daarin echt het verschil maken.”AI
AI maakt planners efficiënter, maar vervangt ze niet
Hij benadrukt dat AI het werk van de planners zeker niet zal gaan vervangen. “Het wordt helaas steeds moeilijker om goede planners te vinden. Met het forecastmodel en de andere AI-toepassingen die we momenteel ontwikkelen, kunnen ze efficiënter hun werk doen, maar we blijven ze keihard nodig hebben. Het plannen van optimale ritten en de afstemming met havens en terminals wordt almaar complexer. Als we niks doen, hebben we in de toekomst nog veel meer planners nodig. Met AI en andere vormen van automatisering hoop ik dat de huidige acht planners ook in de toekomst het werk aan kunnen.”
Innovatieprogramma was leerzaam en waardevol
Van der Most is dan ook zeer te spreken over het Community of Practice-programma, waarbij onder meer de Universiteit Twente en diverse hogescholen zijn betrokken. “Zonder hun expertise was dit nooit gelukt. Ik had wel een beeld van hoe zo’n forecastmodel eruit zou kunnen zien, maar wist niks van AI. Dit als stageproject oppakken bleek ideaal. De student ging met de prototypes aan de slag en vanuit de community werd er meegekeken en de juiste AI-tools aangereikt. Ook wij konden de experts benaderen voor vragen of om ons bijvoorbeeld in contact te brengen met bepaalde marktpartijen. Echt heel leerzaam en waardevol.”
Van der Most heeft de smaak te pakken en is naast het forecastmodel alweer met twee andere AI-projecten gestart. Het Community of Practice-project heeft iets losgemaakt. Voor andere mkb-bedrijven die met AI aan de slag willen, kan hij het innovatieprogramma van harte aanbevelen.
Zelf aan de slag met AI
Twijfel je of AI ook iets voor jouw bedrijf kan betekenen? Of weet je niet hoe dit aan te pakken? Neem dan contact op met één van onze Adviseurs Digitalisering. Zij helpen je graag op weg. Wil je meer weten over de Community of Practice, lees dan dit interview met één van de initiatiefnemers, Sebastian Piest.
Is jouw bedrijf al Digital Ready?

Meer weten over Logistiek Digitaal en hoe wij jouw bedrijf gratis helpen digitaler te worden? Maak dan een afspraak.
Dit is ook interessant
Bekijk deze gerelateerde artikelen

Kennisclip met Logistics Overijssel

Whitepaper Zet de Volgende Stap in Digitalisering
