Over ons
Logistiek Digitaal biedt ondersteuning bij het stap voor stap digitaliseren van jouw bedrijf. Dit aanbod geldt voor alle MKB-bedrijven met maximaal 250 medewerkers, van logistiek dienstverleners, verladers, expediteurs en vervoerders (weg, binnenvaart, spoor, lucht, scheepvaart). Het doel is om jouw bedrijf ‘Digital ready’ te krijgen en daarmee klaar te stomen voor de toekomst: 100% digitaal samenwerken.
Onderdeel van programma Digitale Infrastructuur Logistiek (DIL)
Logistiek Digitaal is onderdeel van het programma Digitale Infrastructuur Logistiek (DIL) waarin het bedrijfsleven en de overheid samenwerken om de grote verstoringen in de logistieke ketens aan te pakken. Connekt voert het DIL programma uit.
Om in de toekomst efficiënt samen te blijven werken geeft het DIL programma een versnelling aan de ontwikkeling van een Basis Data Infrastructuur (BDI), een soort digitale stekkerdoos waarmee organisaties veilig en effectief data kunnen delen en waarmee hun eigen logistieke processen optimaal verlopen. Ander groot voordeel: je blijft eigenaar van je eigen gegevens (data) en geeft via de BDI tijdelijk toestemming als je met iemand samenwerkt die bepaalde gegevens (bijvoorbeeld aankomsttijd of locatie) nodig heeft. Het tegenovergestelde gebeurt nu al: centrale platforms waar je je eigen data inlevert en zelf weinig grip meer hebt op het logistieke proces. Je verliest daarmee de controle en misschien zelfs wel je toekomstige bestaan.
Een belangrijke voorwaarde om met zo’n BDI te werken is dat alle ketenpartners klaar zijn om 100% digitaal samen te werken. De realiteit is dat slechts 10% van de MKB-bedrijven in de logistieke keten dit tot nu toe is gelukt en ‘digital ready’ is. Het doel van Logistiek Digitaal is om dit percentage te verhogen naar 50% in 2027.
In zogenaamde ‘Living Labs’ gaan diverse organisaties in één keten met elkaar aan de slag om te kijken hoe hun digitale samenwerking in de praktijk uitpakt en wat we daarvan kunnen leren. Meer weten over Living Labs? Neem gerust contact op.
