Last-mile delivery verwijst naar het laatste gedeelte van de logistieke keten: het traject waarbij de goederen van een distributiecentrum of lokale hub naar de eindbestemming worden gebracht. Deze 'laatste mijl' is vaak de duurste en meest tijdrovende fase van de hele logistieke keten, maar ook de fase met de meeste impact op klanttevredenheid. Het wordt gekenmerkt door kleine aantallen per afleverlocatie, korte levertijden, consumentengoederen en afleveringen in stedelijk gebied.
Er worden vollop innovatieve oplossingen gebruikt om last-mile delivery te optimaliseren. Het gebruik van microhubs (kleine voorraadlocaties) en slimme lockers (opslaglocatie waar eindklant zelfstandig goederen afhaalt) aan de rand van de stad zijn voorbeelden van deze innovaties. Hiermee kan je de last-mile verkorten en de logistieke processen vereenvoudigen. Daarnaast kan je kiezen om leveringen te bundelen door de samenwerking tussen vervoerders te bevorderen. Dit kan het aantal ritten en afleverlocaties verminderen.
Je kan ook overwegen om flexibele bezorgtijden aan te bieden met financiële voordelen op (vanuit logistiek oogpunt) de meest gunstige tijden. Hierbij kunnen klanten zelf hun bezorgmoment kiezen, bijvoorbeeld buiten de spitsuren om. Zo worden ook de kosten gecompenseerd, wanneer de tijden ongunstig zijn. Daarnaast kan last-mile delivery efficiënter in dichtbebouwde gebieden door te kiezen voor verschillende vervoersmodaliteiten. Denk aan een kleine bestelbus, een fiets, een lopende bezorger of lichte elektrische voertuigen, zoals e-bikes en elektrische cargobikes.
Tot slot is dynamische routeplanning belangrijk. Door software te implementeren die gebruik maakt van real-time verkeersinformatie, kunnen routes en aflevermomenten geoptimaliseerd worden.
Vanaf 2025 voeren veel Nederlandse steden zero-emissiezones in. Dit betekent dat alleen uitstootvrije voertuigen toegang krijgen tot bepaalde stadsgebieden, die vaak de plek zijn van last-mile delivery. Voor logistieke bedrijven brengt dit nieuwe uitdagingen met zich mee:
Waarom het optimaliseren van last-mile delivery zo belangrijk is, is duidelijk. Zeker met de opkomst van de zero-emissie zones, moeten bedrijven in de logistiek goed nadenken hoe ze dit efficiënt kunnen blijven doen. Digitalisering gaat je hierbij helpen.
Digitalisering vormt de basis waarop je met digitale informatie beslissingen kunt maken voor de meest efficiënte manier van last-mile delivery. Denk aan de informatie in een TMS of ERP, maar ook aan nieuwere technologie zoals Internet of Things (IoT). Hiermee kunnen pakketten en voertuigen eenvoudig live getraceerd worden. Met real-time informatie kun je beter inspelen op onverwachte situaties, die in dichtbebouwde gebieden dagelijks voorkomen. Daarnaast kan kunstmatige intelligentie (Artificial Intelligence, AI) met grote hoeveelheden data voorspellende analyses en dynamische routeplanning genereren, wat leidt tot efficiëntere bezorgroutes en betere benutting van voertuigen.